Drunkna inte! – Spelet ABZU

december 19, 2016 Posted in Blandat, Spel by Inga kommentarer

En av mina största rädslor här i livet är att bli krossad av vattentryck. Det är en konstig fobi, jag vet 🙂 Att drunkna är jag självklart också rädd för, men det är snarare det att man är så djupt ner i vattnet där trycket är så högt så att dina inre organ krossas – som skrämmer mig mer. Att bara dyka ner och nudda botten i en 3 m djup simbassäng  tycker jag därför är väldigt obehagligt. Så varför ska jag av alla på denna lilla planet (som för övrigt består av 70 % vatten) skriva en liten text om spelet ABZU? Ska jag vara helt ärlig så vet jag faktiskt inte.

ABZU är det första spelet släppt av spelstudion Giant Squid Studios, som är en relativt ny studio skapad av Matt Nava, tidigare art director på kultspelen Flower och Journey. Om du känner till spelet Journey; så kommer du ha en ganska bra idé om vad ABZU handlar om – den stora skillnaden är att ABZU utspelar sig helt under vatten.

drunkna

I ABZU spelar du en dykare som minst sagt hamnar i trubbel när han är ute och utforskar det stora havet. Varför du befinner dig i det stora blå är inte helt klart, men en sak som är säkert är att du ska återställa havet till sin forna glans; lite som premissen var i spelet Flower – där man skulle återställa naturens glans till världen. För att lyckas med detta måste dykaren utföra ett gäng med olika uppgifter: till exempel lägga till en nucleus till i en cell. Gör du detta så orsakar det att undervattens-floran brister ut ur koraller som växer ut från cellen. Denna process är väldigt svår att berätta med ord och text, det är därför ABZU är ett spel som måste upplevas med egna ögon för att man ska förstå spelets väldigt unika grafiska stil och premiss.

Den grafiska stilen är verkligen helt fantastiskt; vilket man i och för sig förväntar sig när skaparen av Flower och Journey ligger bakom.

Så uppslukande som spelet är, så bryts många delar dock upp av en stor irritation: långa laddningstider. Laddningsanimationen består av en svart skärm med en liten roterande triangel längst ner i hörnet. Detta är en sådan skarp kontrast mot de ljusa färgerna som finns i spelet, och den dystra laddningsskärmen, om ändå en något trivial del, så sticker därför ut som ett stor felsteg i designen av spelet. Det förvärras av längden på några av laddningstider , med alla tar mer än 30 sekunder, och ibland länge än en minut. Detta är inte en massiv spel på något sätt, så att längden i laddningstiderna är så otroligt långa verkar faktiskt lite konstigt.